Czystek – Jaki najlepszy? Cud natury czy ściema producentów?

Czystek (Cistus) zobacz co na jego temat pisze literatura zielarska:

 

 CIEKAWOSTKA

 Czystek liczy około 20 odmian, a przeprowadzone badania każdego z nich wykazały skuteczność w usuwaniu wolnych rodników średnio na poziomie 80%

 

 Najlepsze odmiany:

  • Czystek kreteński
  • Czystek laurolistny
  • Czystek siwy

Całość dostępna tylko dla członków szkółki zielarskiej portalu Fitoterapia.pl

Roczna opłata członkowska 30zł

Dostęp do ponad 100 artykułów o ziołach

Kup teraz

 GALERIA

 

1/9

2/9

3/9

4/9

5/9

6/9

7/9

8/9

9/9

 AKTYWNE SKŁADNIKI

 Heliantemina – Działa antyseptycznie i przeciwzapalnie oraz ściągająco.


 Kwas galusowy
 – Powoduje hamowanie proliferacji komórek tumorowych (rakowych), zatrzymuje procesy stłuszczenia i marskości wątroby. Stwierdzono naukowo właściwości przeciwwirusowe i antybakteryjne kwasu galusowego. Ma wyraźny wpływ przeciwzapalny po zastosowaniu doustnym i zewnętrznym. Wymiata wolne rodniki i nadtlenki. Hamuje reakcje autoagresji immunologicznej.


 Kwas elagowy:

– zmniejszaja częstotliwość pojawiania się mutacji,
– wpływa ochronnie na DNA i ekspresję genów,
– blokuje enzymy prokancerogenne,
 likwiduje wolne rodniki i może inaktywować kancerogeny,
– hamuje prokancerogenne drogi przekazywania sygnału,
– działa antymutagennie,
– działa na wszystkich etapach rozwoju nowotworu,
– wiąże prokancerogenne metale,
– redukuje peroksydację lipidów.
 

 P-kumarowy – Ogranicza powstawanie nitrozamin, które powodują raka żołądka. 

 Inne fenolokwasy
 Flawonoidy (kwercetyna, hiperozyd, rutyna), 

 

 Oraz fitosterole, śluzy, garbniki.

 

 SPOSÓB PRZYGOTOWANIA

 Według fitoterapeuty Henryka Różańskiego


  Napar czystkowy
 – Infusum Cisti incani: 1 łyżkę liści lub rozdrobnionych suchych gałązek zalać 1 szklanką wrzącej wody lub mleka; parzyć pod przykryciem 20 minut, przecedzić; przy chorobach układu oddechowego i zakaźnych dodać miód, sok malinowy; pić 3-4 szklanki naparu. Można podawać dzieciom.


  Nalewka czystkowa 
– Tinctura Cisti incani: 1 część suchego surowca zalać 5 częściami alkoholu 50-60%, macerować miesiąc, wstrząsając co kilka dni; przefiltrować. Zażywać po 5-10 ml 3 razy dziennie, można dodawać do mleka lub utartego żółtka z mlekiem i miodem, szczególnie przy przeziębieniu, grypie, anginie, zapaleniu oskrzeli i tchawicy.


  Nalewka na winie
 – Vinum Cisti: 1 część czystka rozdrobnionego zalać 7 częściami wina białego lub czerwonego, wytrawnego. Pozostawić na miesić, co kilka dni wstrząsając. Pić 1 kieliszek dziennie przy chorobach stawów, ziarnicy, choroby Hashimoto, autoimmunologicznych chorobach skóry, cukrzycy i hipercholesterolemii.

 

Czystek przeciwwskazania: Nie odnotowana dotychczas przypadków przedawkowania lub skutków ubocznych. Nie zaleca się matkom karmiącym oraz kobietom w ciąży z uwagi na brak dostatecznej ilości badań.

 

Literatura cytowana
[1] http://rozanski.li/3389/rozmyslania-nad-czystkiem-cistus/
[2] Vitali F., Pennisi G., Attaguile G.: Antiproliferative and cytotoxic activity of extracts from Cistus incanus  L. and Cistus monspeliensis L. on human prostate cell lines. Nat. Prod. Res. 2011, 25(3), 188–202.
[3] Riehle P., Vollmer M., Rohn S.: Phenolic compounds in Cistus incanus herbal infusions – Antioxidant capacity and thermal stability during the brewing process. Food Res. Int. 2013, 53, 891–899.
[4] Kalus U., Grigorov A., Kadecki O., Jansen J., Kiesewetter H., Radtke H.: Cistus incanus (CYSTU052) for treating patients with infection of the upper respiratory tract. A prospective, randomised, placebo-controlled clinical study. Antivir. Res. 2009, 84, 267–271.
[5] Goldacre B.: Tell us the truth about nutritionists. BMJ 2007, 334, 292.
[6] Jemia M.B., Kchouk M.E., Senatore F., Autore G., Marzocco S., De Feo V., Bruno M.: Antiproliferative activity of hexane extract from Tunisian Cistus libanotis, Cistus monspeliensis and Cistus villosus. Chem. Cent. J. 2013, 7, 47.
[7] Pan A., Yu D., Demark-Wahnefried W., Franco O.H., Lin X.: Meta-analysis of the effects of flaxseed interventions on blood lipids. Am. J. Clin. Nutr. 2009, 90, 2, 288–297.
[8] Ganorkar P.M., Jain R.K.: Flaxseed – a nutritional punch. Int. Food Res. J. 2013, 20(2), 519–525.
[9] Jenkins D., Kendall C., Vidgen E., Agarwal S., Sao A.V., Rosenberg R.S., Diamandis E.P., Novokmet R., Mehling C.C., Perera T., Griffin L.C., Cunnane S.C.: Health aspects of partially defatted flaxseed, including effects on serum lipids, oxidative measures, and ex vivo androgen and progestin activity: a controlled crossover trial. Am. J. Clin. Nutr. 1999, 69, 3, 395–402.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o