“KONSEKWENCJĄ NIELECZONEGO CHRONICZNEGO STRESU

JEST NIEODWRACALNY SZEREG CHORÓB”

 

SPIS TREŚCI

1. Reakcja walcz lub uciekaj

2. Prosta fizjologia mózgu

3. 12 Typów stresu

4. Rozwiązanie problemu

5. Kortyzol – hormon stresu

6. Ciekawostka

7. Najczęstsze objawy wyczerpanych nadnerczy

8. Najsilniejsze czynniki stresogenne powodujące wypalenie nadnerczy

9. Jak sobie pomóc i zredukować stres do zera?

10. Zalecenia do diety, ziół i suplementacji.

11. Rozwiązanie problemu zmęczonych nadnerczy.

 

 

   1.  REAKCJA WALCZ LUB UCIEKAJ  

       Stres w życiu człowieka na przestrzeli lat odegrał ogromnie ważną rolę. Dzięki niemu, człowiek przetrwał w sytuacjach zagrożenia. Kiedy przyszło mu się zmierzyć z dzikiem, wilkiem, lwem lub innym drapieżnikiem, a do dyspozycji miał tylko prymitywne narzędzia, to w jego mózgu (dokładnie w podwzgórzu) powstawały pierwsze impulsy, w postaci hormonów rozpoczynające szereg procesów obronnych.

 

Na pewno znasz poniższe objawy w sytuacjach stresowych:

źrenice rozszerzają się (poprawiamy widoczność)

 rośnie ciśnienie i tętno (przygotowanie do ucieczki lub walki)

 przyspieszony oddech (dotlenienie i przyspieszenie pracy mózgu)

 zatrzymanie procesów trawienia (krew zostaje wpompowana w mięśnie)

 oddawanie moczu / częstomocz (zrzucenie zbędnego balastu przed ucieczką)

 

 

  2.  PROSTA FIZJOLOGIA MÓZGU  

Układ nerwowy człowieka składa się z dwóch komponentów:

1 – Układ nerwowy somatyczny

2 – Układ nerwowy autonomiczny

a) współczulny – Odpowiada za reakcję naszego organizmu na stres. Powoduje wzrost tętna oraz ciśnienia, rośnie również nasza uwaga i czujność, trawienie pokarmu się spowalnia przez zwężenie naczyń układu pokarmowego i nagle dostajemy więcej energii przez rozszerzenie naczyń mięśniowych.

 Wszystkie te czynniki dzieją się po to, aby człowiek mógł stawić czoła zagrażającej sytuacji.

 

b) przywspółczulny – Jest przeciwieństwem układu współczulnego. Pozwala organizmowi dojść do siebie po sytuacji stresowej. Zmniejsza się tętno i spada ciśnienie krwi, pobudza się trawienie, źrenice się zwężają i to co najważniejsze uspokaja nas i wprowadza w stan odpoczynku i relaksu.

 Te dwa układy (współczulny i przywspółczulny) powinny ze sobą współgrać. Katastrofa pojawia się, gdy układ współczulny trwa dłużej niż powinien. Wtedy przez chroniczny stres, dochodzi do rozwinięcia się wielu chorób. Przewlekły stres (zarówno psychiczny jak i fizyczny np. nadmierny trening lub praca fizyczna) powoduje spadek odporności, rozregulowanie gospodarki hormonalnej i szereg wiążących się z tym chorób.

 

 

“DO ZACHOWANIA ZDROWIA, UKŁAD WSPÓŁCZULNY I PRZYWSPÓŁCZULNY MUSZĄ PRACOWAĆ W RÓWNOWADZE”

 

 

  3.  12 TYPÓW STRESU   

To niesamowite, że literatura jest w stanie wyróżnić aż 12 typów stresu, do których zalicza się:

1. STRES ODPORNOŚCIOWY –  Nietolerancje pokarmowe, alergie, choroby autoimmunologiczne.

2. STRES EMOCJONALNY – Najpopularniejszy ze wszystkich rodzajów, zalicza się do niego: rozwody, zdrady, problemy finansowe itp.

3. STRES ODCZUWALNY – Przewlekły ból fizyczny (również nadmierna stymulacja treningami), hałas (wysokie dźwięki nie są przez człowieka dobrze odbierane).

4. STRES ŻYCIOWY – Przewlekłe poczucie braku sensu w życiu. Brak miłości, brak bliskości, utrata własnej osobowości.

5. STRES ENERGETYCZNY – Wywołuje go oddziaływanie pól elektromagnetycznych i nie tylko (sprzęty podłączone do prądu, drukarki, telefon komórkowy).

6. STRES TOKSYCZNY – Spowodowany toksynami środowiskowymi np. toksyny/chemia w jedzeniu, metale ciężkie, zanieczyszczona woda i powietrze. O detoksie tutaj >>

7. STRES ENDOKRYNOLOGICZNY – Zaburzenia hormonalne, menopauza, insulinooporność oraz niedobory neuroprzekaźników.

8. STRES STRUKTURALNY – Zaburzenia prawidłowej postawy ciała (to jaką mamy postawę ciała jest bardzo ważne, może wpływać na produkcje hormonów i nasze samopoczucie), urazy fizyczne oraz dolegliwości związane z kręgosłupem.

9. STRES INFEKCYJNY – Zakażenia wirusowe, bakteryjne, pasożytnicze i grzybicze. O odporności tutaj >>

10. STRES POZNAWCZY – Związany z wygórowanymi wymaganiami wobec siebie, własnego życia oraz bliskich osób – bardzo często wiąże się to z frustracją.

11. STRES METABOLICZNY – Zaburzenia glukostazy (równowagi cukru we krwi), zaburzenia ciśnienia, nadmiar treningów, zaburzona równowaga PH w organizmie.

12. STRES TLENOWY – Niedotlenienie mózgu (np. z braku ruchu), brak świeżego powietrza, zaburzenia oddychania podczas snu, problem z żyłami i tętnicami.

 

 

  4.  ROZWIĄZANIE PROBLEMU  

 Ludzie dzielą się na tych, którzy w swoim życiu mają dużo stresu i świetnie sobie z nim radzą, a drudzy pomimo małych i rzadkich sytuacji stresowych, odczuwają silne lęki i ciężko jest im sobie z tym poradzić. U każdego bez wyjątku, w życiu będą pojawiały się stresujące sytuacje i to jest normalne. Pod jednym warunkiem.

 Nie jest ważne to, czy ten stres się pojawia, ale to jak na niego reagujemy. A to jak reagujemy na stres zależy od kondycji naszych nadnerczy i hormonów, które wydzielają.

A mówiąc precyzyjniej – zależy od kondycji całego centrum kontroli stresu czyli oś PODWZGÓRZE –> PRZYSADKA –> NADNERCZA. To od niej zależy jak będziemy reagować na sytuacje stresowe.

 

Według dr.James’a Wilson’a autora bestselleru “Adrenal Fatigue – the 21st Century Stress Syndrome” ponad 80% populacji ma zmęczone nadnercza.

 

 

  5.  KORTYZOL – HORMON STRESU  

To główny hormon nadnerczy, odpowiedzialny za reakcje zachodzące podczas stresu. Zaburzenia w produkcji kortyzolu, będą powodowały zaburzenia zdolności wątroby do detoksu. W stanach chronicznego stresu jest duże zapotrzebowanie na kortyzol. Jednak gdy stres trwa zbyt długo, to nadnercza które wytwarzają kortyzol zmniejszają jego produkcję z powodu “zmęczenia”.

 

Podczas przewlekle podwyższonego kortyzolu dochodzi do:

 Zaburza wydzielanie kwasu żołądkowego (zaburza trawienie)

 Hamuje wzrost masy mięśniowej

 Zwiększa niepokój i lęki

 Zmniejsza libido

 Zaburza pracę tarczycy

 Zwiększa poziom cukru we krwi

 Zmniejsz przemianę materii i utrudnia odchudzanie

 Zwiększa zachcianki na jedzenie

 Zaburza pracę układu odpornościowego

 

 

  6.  CIEKAWOSTKA  

“Według tradycyjnej medycyny chińskiej, nadnercza (i nerki) są elementem wody, odpowiedzialnym za… strach i niepokój”

– Co ciekawe kąpiele i prysznice są polecane przez psychoterapeutów jako element leczenia nie tylko lęków ale i depresji – przypadek?

 

 

  7.  Najczęstsze objawy wyczerpanych nadnerczy:  

 Problem ze wstawaniem rano – Nie jest to oznaką lenistwa, tylko zaburzenia hormonu wytwarzanego przez Twoje nadnercza. Tym hormonem jest kortyzol, a jego zadaniem jest wybudzanie rano.

 Brak motywacji – Przez obniżony poziom dopaminy (hormon nagrody)

 Niski poziom witaminy D3 – Zmęczone nadnercza zaburzają wchłanianie witaminy D3 podobnie jak wapnia oraz hamują funkcje wątroby.

 Chroniczne i przewlekłe zmęczenie Sen nie pomaga – 6-8-10 godzin snu to ciągle za mało i nie jesteś w stanie się dobrze zregenerować.

 Zachcianki na sól albo słone produkty – Zaburzenie wydzielania aldosteronu (hormon odpowiedzialny za gospodarkę wodno mineralną).

 Częste infekcje 

 Częstomocz – Na skutek obniżenia jednego z hormonów nadnerczy – Aldosteronu.

 Przewlekłe zmęczenie

 Sucha skóra

 Otyłość brzuszna – Często bez wyraźnego powodu.

 Bóle stawów – Na skutek osłabienia mięśni.

 Zapalenie błony śluzowej żołądka

 Zgaga refluks

 Płytki oddech

 Ciało w stałym napięciu i ciężko się zrelaksować

 Choroby jelit

 Senność po posiłku –  Tak zwana hipoglikemia reaktywna

 Zwiększony wysiłek podczas podstawowych zadań – Wszystko jest takie ciężkie do zrobienia najchętniej mógłbyś się położyć i nic nie robić

 Zmniejszony popęd seksualny – Nawet to co do tej pory sprawiało Ci przyjemność staje się obojętne lub niemożliwe.

 Pogorszone reakcje radzenia sobie ze stresem i kompulsywne zachowania 

 Zwiększony czas powrotu do zdrowia, po chorobie, kontuzji lub traumie

 Zawroty głowy przy szybkim wstawaniu oraz spadek ciśnienia – Hipotonia ortostatyczna, która jest również jednym z “domowych” testów diagnostycznych.

 Depresja

 Powstają szybciej zmarszczki i szybciej się starzejesz – Na skutek spadku DHEA (hormonu młodości) o wiele szybciej się starzejesz i dodatkowo objawy menopauzy są bardzo bolesne.

 Nasilone objawy PMS

 Pomijane posiłki stanowią dla Ciebie dodatkowy stresor – Odwlekanie zjedzenia śniadania lub duża luka czasowa między posiłkami sprawia że Twoje symptomy i drażliwość się nasila.

 Zmniejszona produktywność – Wszystko robisz o wiele wolniej, dodatkowo sprawia Ci to o wiele więcej wysiłku.

 Nie potrafisz się skupić na jednej rzeczy – Twoje myśli są jak przez mgłę. (Brainfog – mgła mózgowa).

 Senność w ciągu dnia

 Twoja pamięć się pogarsza – Jeśli zdajesz sobie sprawę że ciągle czegoś zapominasz to bardzo silny znak że nasze nadnercza nie spełniają swoich funkcji.

 Niskie ciśnienie krwi

 Zespół policystycznych jajników

 Wypadanie włosów

 Niepokój, a nawet ataki paniki

 Drażliwość podczas stresu i nie radzenie sobie z nim

 Zmniejszona tolerancja – Jesteś bardziej wybuchowy/a

 Nie potrafisz się już cieszyć z miłych chwil, a czasem nawet ich nie dostrzegasz

 W godzinach popołudniowych czujesz się tak jakbyś dostał/a środki nasenne

 W godzinach wieczornych masz więcej energii niż z rana

 

 

   8.  NAJSILNIEJSZE CZYNNIKI STRESOGENNE POWODUJĄCE WYPALENIE NADNERCZY   

„Poczucie zdrowia osiągamy tylko przez chorobę.” 

Georg Christoph Lichtenberg.

 

 Obciążenie nadnerczy powoduje wszystko to, co jest dla niego stresorem. Poniżej wymienię najważniejsze czynniki i dzięki temu będziesz miał możliwość przyjrzeć się stresorom, które mogą najbardziej wpływać na Twoje życie, mimo że wcześniej nie koniecznie musiałeś zdawać sobie z tego sprawy.

 

 Infekcje oraz zaburzona mikroflora jelitowa (która również powoduje infekcje).

 Śmierć bliskiej osoby,

 Wszelkiej maści toksyny(spaliny, pestycydy w pokarmach, toksyny towarzyszące obecności pasożytów, wirusów i bakterii),

 Zakażenia i przewlekłe infekcje są bardzo mocnym dewastatorem naszych nadnerczy,

 Zbyt intensywne i zbyt częste treningi, które uniemożliwiają regenerację,

 Alergie, które często są objawem pasożytów i nie tylko,

 Palenie papierosów, alkohol, narkotyki oraz sterydy,

 Małe ilości snu oraz zaburzony rytm dobowy,

 Zaburzona praca układu pokarmowego,

 Spożywanie pokarmów o wysokim ładunku glikemicznym (Wysoki poziomu cukru we krwi powoduje toksyczność w naszym organizmie, a organizm musi zachować glukostazę więc stara się go szybko zmniejszyć i nadmiar węglowodanów ląduje w naszych adipocytach, czyli komórkach tłuszczowych),

 Problemy finansowe oraz bezrobocie,

 Brak regeneracji,

 Traumy z przeszłości ciągnące się latami,

 Wypadki samochodowe,

 Rozwód lub nieszczęśliwy związek,

 Ofiara molestowania lub gwałtu,

 Brak akceptacji,

 Stresujące obowiązki,

 Choroby autoimmunologiczne skierowane w nadnercza.

 

 

   9.  JAK SOBIE POMÓC I ZREDUKOWAĆ STRES  

        Pierwszym krokiem musi być odpowiednia diagnoza i identyfikacja stresora (lub wielu), które powodują ten przewlekły stres. Oczywiści zawsze w pierwszym kroku trzeba zadbać o regenerację nadnerczy. Następnie włączyć te elementy do codziennego życia, które będą relaksowały nasze ciało i umysł jednocześnie.

 

ZALECENIA NA ODSTRESOWANIE FIZYCZNE I PSYCHICZNE

BASEN (W przeciwieństwie do siłowni, rozluźnia nasze ciało. Pozwala wydzielić więcej hormonów szczęścia i woda jak było wspomniane wcześniej, jest jednym z narzędzi psychoterapeutów do walki z depresją i lękami – “oczyszcza ciało i umysł”).

MEDYTACJA (Powstało już mnóstwo badań, że medytacja pozwala zauważalnie zmienić strukturę mózgu, w miejscach które są odpowiedzialne za stres, lęki i depresje)

 AUTOGENNY TRENING SCHULTZA (Pierwszy raz taki “trening” wykonywałem na studiach i zanim go spróbowałem, podszedłem do tego bardzo sceptycznie i z niedowierzaniem. Stwierdziłem że to są jakieś żarty, że to nie może działać… Teraz minęło już 5 lat, a ja do tej pory regularnie kilka razy w miesiącu wykonuję taką relaksacyjną sesję treningową – działa i polecam – więcej o tym w poradniku poniżej)

ZIMNY PRYSZNIC (Poprawisz krążenie, dotlenisz komórki, a co najważniejsze wydzielisz dopaminę (hormon nagrody), dzięki czemu będziesz mieć więcej motywacji do wszystkiego. PS. Zimne prysznice są jedną z technik tworzenia i cementowania nawyku dyscypliny i siły woli).

 ŚMIECH (Dajmy sobie jak najwięcej powodów do śmiechu. Czy wiesz, że wymuszenie nieprzerywanego uśmiechu przez 20 minut, powoduje wyrzut hormonów szczęścia przez Twój organizm? Gdy zmienimy położenie mięśni naszej twarzy, mózg nie odróżnia wymuszonego uśmiechu od naturalnego – sprawdź, ustaw stoper na 20 minut, czas start!)

 MASAŻ / AKUPRESURA /AKUPUNKTURA

 WDZIĘCZNOŚĆ (Przygotuj sobie zeszyt, w którym będziesz zapisywać rano i wieczorem 3 rzeczy, za które jesteś najbardziej wdzięczny. Mogą to być (a nawet powinny), bardzo prozaiczne rzeczy – dach nad głową, możliwość zjedzenia posiłku, praca, rodzina etc. – to również jedna z technik terapeutycznych).

 

NIE MOŻESZ POZBYĆ SIE CHRONICZNEGO STRESU,

JEŚLI BĘDZIESZ MIEĆ OSŁABIONE NADNERCZA.

“Według dr.James’a Wilson’a autora bestselleru “Adrenal Fatigue – the 21st Century Stress Syndrome” ponad 80% populacji ma zmęczone nadnercza!”

 

ZDROWE NADNERCZA  =  BRAK CHRONICZNEGO STRESU

 

 

 

 

ZAMAWIAM

Płatności obsługuje Przelewy24.pl – Szybki i bezpieczny zakup.

 

 

 

 

  POZOSTAŁE INFORMACJE  

 Ilustrowany poradnik jest wysyłany automatycznie w kilka sekund na podany e-mail po zaksięgowaniu wpłaty.

Jeśli poradnik nie spełni Twoich oczekiwań, zwrócę Ci 100% wpłaconych pieniędzy. Przez 30 dni możesz napisać o zwrot i w ciągu 24h zwracam wpłatę – niczym nie ryzykujesz.

Ilustracje są w super wyraźnej jakości HD, bez względu na wykorzystywany nośnik (telefon, tablet, laptop, komputer, telewizor).

Poradnik w formie cyfrowej możesz mieć ze sobą wszędzie i pokazać znajomym.

 Ponad 30 ilustrowany stron i dostęp do zamkniętej grupy.

 

 

 

“Wiesz, że ten poradnik nie powinien być sprzedawany tak tanio? Robiłam szkolenie dla dietetyków właśnie o nadnerczach, który kosztował 240 zł i było mniej niż to, co Ty tam napisałeś. Nawet o ziołach nic nie mówili tylko syntetyki…”

Paulina D.

 

“Nie spodziewałem się takiej piguły wiedzy. Mega robota!”

Robert N.

 

“Do tej pory nawet nie wiedziałam, że istnieje coś takiego jak nadnercza, a teraz wiem, że przez tyle lat problem dotyczył również mnie… Dziękuję za ten poradnik 🙂 “

Jadwiga J.

 

“Jeszcze raz dzięki wielkie 🙂 Zrobiłam badania i faktycznie u mnie też nadnercza cierpiały, a chodziłam od lekarza do lekarza przez tyle lat.”

Monika S.

 

ZAMAWIAM

Płatności obsługuje Przelewy24.pl – Szybki i bezpieczny zakup.

 

Dane do przelewu tradycyjnego:

NAZWA:                                              FITOTERAPIA.PL

NUMER KONTA:                                53114020040000320277581301

TYTUŁ PRZELEWU:                          TWÓJ E-MAIL + PORADNIK SRN

 

 

15 KOMENTARZE

  1. Ja mam wyczerpanie nadnerczy ale to od choroby Adisona i nie wiem czy można coś z tym zrobić ale jestem dobrej myśli 🙂 PS. Poradnik 1 klasa.

  2. Chcę się pochwalić wynikami 😀 w połowie listopada kortyzol na poziomi 45% norma (czułam się dosłownie jak wrak człowieka i ledwo wstawałam rano), teraz początek grudnia norma 87% kortyzolu i mam zupełnie inną jakość życia 😀 Najbardziej pomogła mi eliminacja niektórych produktów, ale to co chyba najważniejsze to te zioła… Na początku myślałam, że to może placebo bo w końcu coś zaczęłam z tym robić, ale wszystko wyszło w badaniach hormonów.

  3. Ok też się pochwalę 😛 3 lata w łóżku (stany depresyjne) nie miałam siły nic robić i czułam się okropnie psychicznie. Teraz jak zaczęłam regenerować nadnercza to po tych zaleceniach nie minęło nawet 2 tygodnie jak się oderwałam od łóżka i normalnie funkcjonuję. PS. wróciłam na trening co chyba jest dla mnie największym wyczynem 😀 😀 😀 <3

  4. Jeszcze raz dzięki wielkie 🙂 Zrobiłam badania i faktycznie u mnie też nadnercza cierpiały, a chodziłam od lekarza do lekarza przez tyle lat.

  5. Do tej pory nawet nie wiedziałam, że istnieje coś takiego jak nadnercza, a teraz wiem, że przez tyle lat problem dotyczył również mnie… Dziękuję za ten poradnik 🙂

  6. Wiesz, że ten poradnik nie powinien być sprzedawany tak tanio? Robiłam szkolenie dla dietetyków właśnie o nadnerczach, który kosztował 240 zł i było mniej niż to, co Ty tam napisałeś. Nawet o ziołach nic nie mówili tylko syntetyki…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here