Diagnostyka i leczenie anemii

0
175

 

JAKIE BADANIA NALEŻY WYKONAĆ?

1. Morfologia z rozmazem

2. TIBC

3. UIBC

4. Witamina B12

5. Ferrytyna

6. Żelazo

7. Kwas foliowy

 

 

 

1. Morfologia z rozmazemświetne informacje o diagnostyce czerwonych krwinek jest w tym artykule: https://www.fitoterapia.pl/?p=60

 

 

2. UIBC to utajona zdolność wiązania żelaza. Pokazuje ilość żelaza, która jest potrzebna do całkowitego wysycenia transferyny transportującej to żelazo.

Nie ma określonego zakresu wartości referencyjnych dla utajonej zdolności wiązania żelaza.

 

3. TIBC to całkowita zdolność wiązania żelaza. Pokazuje całkowitą ilość żelaza, które może być związane przez transferynę.

 

Norma dla TIBC  

Mężczyźni 45 – 75 mikromol/ l (czyli 250 – 400 mg/ dl).

Kobiety 40–80 µmol/l (223–446 µg/dl).

 

Różnica między TIBC a stężeniem żelaza w surowicy stanowi właśnie wartość UIBC.

 

 

4. Witamina B12 – Badając witaminę B12 trzeba zbadać holotranskobalaminę i kwas metylomalonowy MMA – zwykłe badanie witaminy B12 pokaże tylko ile jest jej w krwi, a nie w komórkach.

»   Dobre źródła witaminy B12:

– Suplementy diety z witaminą B12 (koniecznie metylokobalamina)

– Ryby

– Mleko, jaja i sery

– Wędliny

– Wątróbka i nerki

– Drożdże spożywcze

 

 

5. Ferrytyna jest magazynem żelaza i należy do białek ostrej fazy, więc wzrost jej stężenia w badaniu może oznaczać:

– Stany zapalne

– RZS

– Uszkodzenie wątroby

– Martwice komórek wątroby

– Uszkodzenie śledziony

– Uszkodzenie komórek szpiku kostnego

 

Rozwiązanie: Ferrytyna podniesie się gdy dostarczymy dobrze przyswajalne żelazo, o czym niżej.

 

 

6. Przyczyny niedoboru żelaza:

– Niedokwaszony żołądek

– Mało żelaza w diecie np. w diecie wegetariańskiej

– Nadmiar w diecie kwasu fitynowego i taniny (kawa redukuje wchłanianie żelazo w 40%, herbata w 60, a wino w 75%).

– Produkty mleczne zaburzają wchłanianie żelaza o 60%

– Niedobór witaminy C (żelazo świetnie się wchłania w obecności witaminy C, dlatego warto połączyć rokitnik, zawierający ogromne ilości witaminy C razem ze skrzypem i pokrzywą będącymi źródłami dobrze wchłaniającego się żelaza).

– Pasożyty (żywią się żelazem, razem z bakteriamii – wtedy trzeba skorzystać z mieszanek ziołowych zabijające pasożyty).

– Niedobór miedzi

– U sportowców i przy obfitych miesiączkach.

 

»   Dobre źródła żelaza:

– wątróbka (można jeść sproszkowane suplementy),

– skrzyp i pokrzywa

– kakao nieodtłuszczone,

– sezam,

– pestki dyni,

– brokuły i brukselki,

– soja,

– tofu.

 

 

JESTEŚ JUŻ NA BIEŻĄCO Z NASZYM FACEBOOKIEM?
NIE PRZEGAP CIEKAWYCH WPISÓW POLUB FANPAGE!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here